Bismillahir Rahmanir Rahim

MUSLIM  MEGADAPTASIKAN CARA KRISTIAN

Khutbah Jummat oleh Seyh Abdul Kerim Efendi

Jumaat 10 Safar 1427

Mac 10 2006

Osmanli naks-i’bendi Hakkani Dergah, Sydney Center, New York.

Auzu billahi minash sheytanir rajim
Bismillahir rahmanir rahim
La hawla wa la quwwata illa billahil aliyyil azim.

Medet Ya Sayyidi Ya Sultanul Awliya, Medet

Allah (Subhana wa ta’ala) berfirman kepada kami, “Wahai orang yang beriman, apa pun  yang telah dibawa oleh  Nabi kepada kamu, ambillah dan apa pun yang  telah dilarang keatas kamu, maka hentikanlah.” Ini adalah perintah langsung dari Allah (Subhana wa ta’ala) untuk  yang beriman.Bukan untuk orang-orang yang kafir. Yang dimaksudkan adalah bahawa kamu harus mengikuti jejak-langkah,kamu  perlu menjalankan Sunnah Rasulullah (SAW).Kamu harus mengambil apa pun yang dibawa  Baginda dan menerapkannya ke dalam hidup kamu. Kamu harus menghentikan apa jua yang dilarang keatas kamu. Apa yang akan terjadi jika kamu tidak berhenti? Kamu akan menukar agama kamu menjadi Kristian. Ada yang  sudah terbiasa. Mereka berkata, “Jesus” tetapi tidak satupun dari mereka yang mengikuti Jesus. Mereka tidak mengikuti perintah Jesus (AS). Hal ini  seperti agama menuruti ego mereka.

Inilah yang berlaku pada umat Islam juga. “Agama ,menurut ego saya .. Cara yang sepadan dengan cara saya.Cara itu yang saya suka .” Tidak! Kamu tidak boleh mempunyai agama seperti itu. Itu adalah ego kamu.Kamu akan menjadi lebih buruk dari Wahhabi. Setidak-tidaknya Wahhabi solat tepat pada waktunya. Jika kamu tidak mengikuti Sunnah Rasulullah (SAW) maka mengapakah  kamu menunggu kedatangan Mahdi (AS)? Mahdi (AS) datang untuk menghidupkan semula Sunnah Sunnah Rasulullah (sallim wa salatu) yang telah dilupai. Dia tidak datang dengan Kitab Kitab baru untuk kamu. Dia tidak datang dengan sesuatu seperti sebuah agama sihir seperti yang kamu fikirkan. Kamu harus mengikutinya.Dia datang dengan kuasa untuk membuat kamu mengikutinya. Jika kamu tidak mengikuti,maka ia akan membuat kamu mengikuti dengan kekerasan. Dia memiliki kuasa perintah Illahi . Jadi sudah tiba waktunya bagi orang beriman untuk menempatkan diri bersama-sama dan mula mengikuti sedikit  demi sedikit yang mereka ketahui. Jika tidak mesej kedatangan Mahdi (as) tidak akan memberikan kebahagiaan kepada kamu.

Orang beriman harus hidup dengan pengetahuan yang mereka tahu, dengan pengetahuan yang dibawa olehNabi (SAW) .Kamu harus mengambil dan menerapkannya dalam  kehidupan kamu. Kamu tidak boleh mengatakan, “Saya beriman dan saya hidup dengan gaya hidup yang saya suka.” Kamu telah di perintah di dalam Al-Quran dengan perintah Allah dan kamu mempunyai Sunnah Rasulullah (SAW). Pada hari ini dan juga di masa kini ketika semua orang berada dalam kegelapan, kamu mempunyai Seyh. Kamu telah  mempunyai seseorang untuk menunjukkan apa yang benar dan apa yang salah. (tetapi) Kamu masih mengejar ego kamu. Adakah kamu mengikuti perintah Allah atau perintah ego kamu? Kamu mengikuti perintah ego kamu. Kamu harus meninggalkannya. Kamu harus melucutkannya. Kamu harus tulus dengan janji kamu kepada Allah (Subhana wa ta’ala). Kamu telah berjanji di Hari Kejadian (Day of Promises), “Aku hidup hanya untuk Mu dan aku menyembah Mu.” Janji apa itu? bahkan  kamu tidak boleh menjalankan solat lima waktu setiap hari. Kamu tidak boleh menyimpan satu hari suci dalam seminggu. Bagaimana kamu menjaga janji itu? Berfikir untuk diri sendiri dan meletakkannya untuk diri kamu sendiri.

Menunaikan solat Jumaat bukanlah dengan cara terpaksa, seumpama kambing kambing di mana ia berlari-larian masuk dan keluar tanpa hala tujuan. Pada hari Jumaat, mereka yang beriman haruslah bangun awal di pagi hari .mereka harus menjalankan tugas seharian di sana sini. Setelah itu, mereka harus membersihkan diri. Satu jam sebelum azan dilaungkan, mereka harus pergi ke masjid. Sewaktu azan dilaungkan, mereka tidak sepatutnya berlari ke sana sini seperti tahanan penjara yang terlepas.

Apa jenis iman ini? Kebahagian jenis apa ini hinga kebahagian itu sendiri dikejar kejar? Kamu mengejar Allah untuk hari yang suci itu, untuk hari Jumaat. Kamu berkejaran kerana Allah berfirman kepada kamu ,”Datanglah ke KehadiranKu di waktu Jummat”. Ketahuilah bahawa segala sesuatu yang kamu lakukan di waktu Jumaat selain  untuk Allah adalah dilarang kepada kamu. Hal ini haram untuk kamu. Apa jua yang kamu makan, apa pun yang kamu dapati dari hasil perkerjaan kamu dan setiap sesuatu yang kamu lakukan adalah haram untuk kamu! Ketika masuknya waktu (solat) Jumaat dan kamu sedang sibuk dengan urusan yang lain,ini adalah haram untuk kamu! Bilakah orang yang beriman akan sedar? Ini Ayat yang nyata, tidak tertutup. bila kamu akan bangun? Kamu  harus bangun sebelum Malaikat Maut muncul kepada kamu.

Jika kamu tidak mengambil serius apa yang Allah (Subhana wa ta’ala) telah menempatkan pada kamu dan Nabi (SWS) telah menempatkan pada kamu, maka kamu telah menukar agama ini menjadi semacam agama Kristian. Itu sebabnya semua orang meninggalkan kamu sendirian. Mereka tidak mengejar kamu.Mereka tidak marah dengan kamu. Mereka berkata, “Yang ini masuk seperti robot dan keluar seperti robot .. Mereka tidak menerapkan nilai Islam dalam kehidupan mereka, mereka lebih serasi dengan idea-idea  dan kehidupan cara Barat. Mereka akan memasuki Masjid seperti robot dan mereka keluar seperti robot. Jangan mengganggu mereka. Hal ini baik untuk kita. ”

Orang beriman harus mengambil dan harus diterapkan dalam kehidupan mereka dan bila kamu mengajukan permohonan untuk kehidupan kamu hidup, kamu  juga harus berubah. Kamu harus menyingkirkan kebiasaan yang salah yang kamu ambil di sana-sini. Kamu harus maju dan kamu perlu pergi ke depan. Jika tidak kamu cuma akan duduk dan menunggu. Duduk dan menunggu. Teruskan dengan cara yang sama , cara ego kamu suka. Tapi pada akhirnya bukan setakat ego kamu ,kamu sendiri tidak akan menyukainya. Kamu akan kalah.

Ia haruslah berbeza bagi orang yang beriman kerana Allah (Subhana wa ta’ala) berkata, “Ahir kamu harus lebih baik dari hari ini. Ahirat harus lebih baik dari hari ini” Saya memerhatikan. Ia bukan menjadi lebih baik untuk Umat Islam.Setiap hari itu menjadi semakin buruk. Tidak ada keraguan dengan perintah Allah. Tidak diragukan lagi dengan kata-kata-Nya. Ada sesuatu yang silap dengan orang Muslim, orang-orang yang mengelarkan diri mereka Muslim. Kamu tidak mengutamakan Islam dalam hidup kamu. Kamu tidak mengambil Islam dan mengatakan, “Ini adalah tujuan hidup saya.” maka Kamu tidak hidup untuk Islam. Kamu hidup untuk sesuatu yang lain, apa pon ia keutamaan kamu. Kemudian pada hari kiamat itulah yang kamu akan perolehi.

“Katakanlah kepada mereka Ya Rasulullah: Mereka telah menerima Islam, tetapi Iman belum lagi masuk ke dalam hati mereka .” Allah mengatakan hal ini. Penerimaan Islam adalah  satu dan iman menusuk ke dalam hati adalah sesuatu hal yang lain. Ketika iman menusuk ke dalam hati kamu, kamu perlu berubah. Begitu banyak para Sahabat-e Kiram berkelakuan lebih buruk daripada haiwan. Mereka menghancurkan setiap sesuatu di sekitar mereka Mereka membunuh anak-anak mereka sendiri. sebaik iman memasuki hati mereka ,mereka menjadi individu yang paling rumit (delicate) di dunia.Mereka telah berubah. Mereka meninggalkan semua sikap yang salah, cara yang salah dan gaya yang salah. Sudah satu abad sekarang umat Islam telah hidup dengan  gaya salah. Telah hampir satu abad sekarang contoh utama (role model)Muslim di mana-mana adalah idea-idea barat, ideologi barat dan gaya hidup barat. Kamu harus menghampuskannya. Kamu harus menerapkan Islam dalam kehidupan kamu, untuk kehidupan seharian, untuk kehidupan rumah (tangga) kamu, pagi hingga malam, bekerja, di luar, untuk persahabatan dan di mana –mana pun kamu harus menerapkannya. Jika tidak, jangan mengharapkan perubahan. Kamu perlu membuat perubahan. Kamu perlu membuat perubahan itu untuk diri sendiri. Jika kamu tidak membuat perubahan itu maka tidak ada keajaiban yang akan terjadi pada kamu.

Maka penantian Mahdi (as) atau penantian apa pun akan hanya menjadi kata-kata. Itu bermakna bahawa kamu tidak benar-benar percaya akan Mahdi (as) kerana tujuan utama kedatangan Mahdi (as)  kembali adalah untuk mengeluarkan kaum Muslim, orang-orang yang memiliki iman, jauh dari maqam yang rendah yang telah diletakkan keatas  diri mereka sendiri, untuk membawa Islam kembali ke atas , untuk berdiri lagi.  Itulah sebab dia akan datang. Dan satu-satunya cara untuk melakukannya adalah untuk kembali ke tradisi, kembali ke gaya hidup Nabi (SAW).

Selama satu ratus tahun sekarang, setiap kali umat ini menolak sesuatu dari Nabi  (salatu wa salam Umar), setiap kali mereka menolak  satu sunnah, mereka menggantikannya dengan sesuatu yang lain. Dan apa yang mereka menggantikannya dengan  adalah ideologi barat, dengan idea-idea barat. Semak kehidupan kamu sehari-hari dan kamu akan menemui banyak hal yang salah yang kamu lakukan dan semak tujuan hidup kamu. Apabila kamu bangun di pagi hari periksa  sendiri, adakah kamu berkata, “Ya Tuhanku, aku baru sahaja bangun .. Kau memberikan aku hidupan ini kembali dan aku berniat dan aku berjanji untuk hidup untuk kamu” Adakah kamu melakukannya? Semak diri kamu setiap hari.  Kamu akan  sedar  jika kamu hidup untuk Islam atau kamu hidup untuk ego kamu.Siapa pun yang hidup untuk Islam, Akhir mereka harus lebih baik dari hari ini.

esok harus lebih baik dari hari ini ,bagi sesiapa saja yang hidup dengan nilai Islam dari timur ke barat dan utara ke selatan.Siapapun yang meninggalkan Islam, esok mereka akan lebih buruk dari hari ini. Setiap hari yang berlalu akan menjadi lebih buruk. Jika kamu ingin damai, keselamatan dan pintu syurga maka paling lah wajahmu kearah itu.Wajah kamu harus beralih ke Kiblat bukan pada solat saja. Setiap kali, dua puluh empat jam sehari hati kamu harus berada di sana. fizikal kamu harus berjalan di sana-sini, tetapi hati kamu harus dengan Allah dan dengan Nabi-Nya (SAW). Jika kamu melakukan ini maka kamu akan menang untuk diri sendiri. Jika kamu tidak melakukan ini, maka kamu akan gagal untuk diri kamu sendiri.

Wa min Allahu taufiq

Bihurmatil Habib

Bihurmatil Fatiha.

Amin